1. Czy jednostka samorządu może złożyć wniosek kilka razy np. w I i II turze i w FFW i RARR❓
📣 Odpowiedź:
OP może uzyskać grant na realizację przedsięwzięcia związanego z testowaniem Modelu tylko z jednego projektu tj. tylko u jednego operatora (projekt Dostępna szkoła realizowany jest również przez Fundację Fundusz Współpracy). Otrzymanie grantu w pierwszej turze wyklucza OP z możliwości dalszego wnioskowania o powierzenie grantu w kolejnej turze rekrutacji. W sytuacji, gdy OP startował w pierwszej turze rekrutacji, ale nie uzyskał grantu, może wziąć udział w kolejnej, zarówno u jednego jak i u drugiego operatora.
2. Ile czasu jest na wydatkowanie grantu i od kiedy jest on liczony❓
📣 Odpowiedź:
Okres realizacji przedsięwzięcia (wydatkowanie grantu) wynosi maksymalnie 24 miesiące, w przypadku I tury rekrutacji licząc od dnia 01.02.2021r., przy czym koniec okresu realizacji nie może wykraczać poza 30.04.2023r.; w przypadku II tury rekrutacji – od 01.05.2021r. do 30.06.2023r. Termin 24 miesięcy może zostać wydłużony na wniosek OP i po akceptacji przez Realizatora projektu.
3. Czy szkoła oprócz pomocy finansowej, otrzymuje inne wsparcie❓
📣 Odpowiedź:
Tak, OP wraz z grantem otrzymuje także wsparcie pozafinansowe w formie wsparcia indywidualnego (udzielanego przez doradców i opiekunów), a także grupowego przeprowadzanego w formie szkoleń i seminariów dla kadry OP i szkoły.
4. Czy organ prowadzący może złożyć wniosek na dwie szkoły, a grant wydatkować tylko w jednej z nich❓
📣 Odpowiedź:
Nie, wydatkowanie środków grantu musi objąć minimum dwie szkoły. Przeprowadzenie samooceny ma służyć zweryfikowaniu potrzeb każdej ze zgłoszonych szkół, co w kolejnym kroku pozwoli zdefiniować we wstępnym wniosku, obszary wymagające poprawy dostępności.
5. Czy samorząd może złożyć wniosek na 5 szkół, a grant otrzymać na 4 najlepsze z nich❓
📣 Odpowiedź:
Nie, OP może wnioskować minimalnie na 2, a maksymalnie na 4 szkoły. Nie ma możliwości złożenia wniosku na więcej niż 4 szkoły i wybrania najlepszych z nich. Jeśli OP założy we wniosku poprawę dostępności w 4 szkołach, to wsparcie udzielane jest wszystkim zgłoszonym szkołom.
6. Czy wartość wnioskowanego grantu może różnić się na etapie wstępnego i właściwego wniosku o powierzenie grantu❓
📣 Odpowiedź:
Tak, jest to możliwe ze względu na różnice zapotrzebowania poszczególnych szkół, które mogą wyniknąć z IPPD, po wykonaniu audytu. Ponadto, w przypadku wyboru do podpisania umowy wniosków, które wymagają korekty w zakresie rzeczowo-finansowym, ostateczna wartość przyznanego grantu, może być wynikiem negocjacji, przeprowadzanych jako ostatni etap rekrutacji.
7. Czy organizacja prowadząca szkołę może wnioskować jedynie o zakup infrastruktury lub poprawę architektoniczną szkół❓
📣 Odpowiedź:
Docelowo, wszystkie zgłaszane szkoły mają podnieść dostępność w każdym z czterech obszarów. Jest to niezbędne, do osiągnięcia deklarowanych minimalnych wskaźników tj. osiągnięcia przez co najmniej jedną szkołę 100% poziomu podstawowego/średniego/zaawansowanego, a w pozostałej/ych szkole/szkołach co najmniej 60% poziomu podstawowego. W związku z powyższym, podniesienie dostępności powinno mieć charakter kompleksowy i wnosić zmiany w każdym obszarze, a nie tylko w jednym wybranym.
8. Ile maksymalnie mogą wynosić wydatki na przebudowę infrastruktury❓
📣 Odpowiedź:
Maksymalna wartość wydatków w ramach cross-financingu wynosi 50% wartości przyznanego grantu, natomiast wartość wydatków w ramach cross-financingu i zakupu środków trwałych wynosi maksymalnie 60% wartości przyznanego grantu.
9. Czy osiągnięcie założeń zawartych we wniosku musi być realizowane przy współfinansowaniu środków własnych❓
📣 Odpowiedź:
Możliwe jest, że do osiągnięcia minimalnych wskaźników zadeklarowanych przez OP we wniosku, niezbędne będzie zaangażowanie środków własnych, ponieważ kwota przyznanego grantu nie będzie wystarczająca do ich pełnej realizacji. Również w przypadku uznania pewnych wydatków za niekwalifikowalne, OP finansuje je ze środków własnych.
10. Czy każda zgłoszona szkoła musi osiągnąć 60% poziomu podstawowego❓
📣 Odpowiedź:
Organ prowadzący musi osiągnąć w co najmniej jednej zgłoszonej szkole 100% poziomu podstawowego/średniego/zaawansowanego, a w pozostałej/ych szkole/szkołach co najmniej 60% poziomu podstawowego.
11. Czy szkoła może realizować standardy z wyższego poziomu dostępności jeżeli nie ma zrealizowanych wszystkich standardów z poziomu niższego❓
📣 Odpowiedź:
Nie, w pierwszej kolejności w szkole winny zostać osiągnięte standardy z poziomu podstawowego, a następnie ze średniego i analogicznie z zaawansowanego. Taki schemat działań pozwala na kompleksowe podejście do dostępności, a osiąganie kolejnych pełnych poziomów wykluczy pozorną dostępność z najbliższego otoczenia szkół.
12. Czy można zrobić remont wejścia w budynku szkoły, której nie jesteśmy właścicielem (umowa użyczenia)❓
📣 Odpowiedź:
Nie, OP musi posiadać tytuł własności do obiektu (budynku szkoły)/terenu przynależnego do budynku, w którym zaplanowano inwestycję w ramach przedsięwzięcia w okresie realizacji projektu oraz w wymaganym okresie utrzymania trwałości. Nie jest możliwe, wydatkowanie grantu (inwestowanie) w obiekty, którymi OP dysponuje na podstawie innych dokumentów aniżeli akt notarialny potwierdzający prawo własności lub wyciąg z ksiąg wieczystych.
13. Czy fundacja może przeznaczyć grant na zakup nowej nieruchomości z przeznaczeniem np. na salę gimnastyczną❓
📣 Odpowiedź:
Nie, środki przyznanego grantu, powinny zostać przeznaczone na poprawę dostępności istniejących obiektów i zasobów OP, które stanowią jego własność. Nabywanie nowych nieruchomości bądź gruntu nie może stanowić przeznaczenia grantu.
14. Ile wynosi okres trwałości i od kiedy jest liczony❓
📣 Odpowiedź:
Okres trwałości musi zostać zachowany w terminie 5 lat od daty płatności końcowej przekazanej Realizatorowi projektu, a w przypadku gdy przepisy regulujące udzielanie pomocy publicznej wprowadzają bardziej restrykcyjne wymogi w tym zakresie, wówczas stosuje się okres ustalony zgodnie z tymi przepisami. Kwestie związane z trwałością przedsięwzięcia opisane zostały w rozdziale 4 pkt 10 regulaminu rekrutacji organów prowadzących.
15. Czy organ prowadzący może być pewny, że otrzyma grant jeśli zakwalifikuje się do II etapu❓
📣 Odpowiedź:
Nie, nie można mieć takiej pewności.
W przypadku I tury rekrutacji do II etapu zakwalifikuje się 16 organów prowadzących, które będą zobowiązane złożyć wnioski właściwe, a umowa zostanie podpisana z 12 OP znajdującymi się najwyżej na liście rankingowej. Dodatkowo na etapie audytu dostępności audytorzy będą weryfikować zgodność stanu faktycznego ze stanem wykazanym w formularzu weryfikacji poziomu dostępności, a w szczególności liczbę punktów w kolumnie pn. Podsumowanie. W przypadku rozbieżności (powyżej 2 pkt. w jednej szkole), OP będzie wykluczony z udziału w drugim etapie rekrutacji.
W przypadku II tury rekrutacji do II etapu zakwalifikuje się 24 organów prowadzących, które będą zobowiązane złożyć wnioski właściwe, a umowa zostanie podpisana z 18 OP znajdującymi się najwyżej na liście rankingowej. Dodatkowo na etapie audytu dostępności audytorzy będą weryfikować zgodność stanu faktycznego ze stanem wykazanym w formularzu samooceny, a w szczególności liczbę punktów wskazanych w arkuszu IV: Deklaracja standardów i szacowany budżet – poziom podstawowy część I: uzyskane punkty w obszarze architektonicznym i technicznym. W przypadku rażącej rozbieżności, OP będzie wykluczony z możliwości złożenia właściwego wniosku o powierzenie grantu.
16. Czy wynik negocjacji może spowodować wykluczenie szkoły z udzielenia wsparcia❓
📣 Odpowiedź:
Negocjacje mogą wykluczyć organ prowadzący i może dojść do takiej sytuacji w przypadku, gdy OP nie zgodzi się na rozwiązania zaproponowane przez Realizatora projektu. Negocjacje służą ustaleniu finalnej wersji właściwego wniosku, w tym m.in. harmonogramu rzeczowo-finansowego oraz wysokości grantu (budżet może być zmniejszony lub zwiększony do 20% jego wartości).
17. Czy możliwe jest finansowanie zadań z wniosku z różnych źródeł❓
📣 Odpowiedź:
Tak, jest możliwy montaż finansowy z rożnych źródeł, pod warunkiem, że nie będzie występować podwójne finansowanie tego samego zadania. Przykładem może być zakup i montaż windy sfinansowany ze środków grantu, środków własnych lub PFRON.
18. Jakie konsekwencje niesie ze sobą nie zrealizowanie przez organ prowadzący wskaźników zadeklarowanych we wniosku❓
📣 Odpowiedź:
W przypadku stwierdzenia przez Realizatora projektu, nie zrealizowania przez OP w części lub całości wskaźników zapisanych w umowie powierzenia grantu, OP zobowiązany będzie zwrócić całość lub część środków grantu wraz z odsetkami.
19. Czy można zmienić zakres/rodzaj wydatków grantu w trakcie jego wydatkowania❓
📣 Odpowiedź:
Tak, ale zgodnie z poniższymi zasadami:
- OP może dokonać przesunięcia pomiędzy wymiarami wymienionymi w harmonogramie rzeczowo-finansowym do 10% wartości w odniesieniu do wymiaru, z którego środki grantu są przesuwane, do wymiaru na które środki grantu mają być przesunięte. W takim przypadku nie jest wymagana zgoda Realizatora projektu.
- OP może dokonać przesunięcia pomiędzy wymiarami wymienionymi w harmonogramie rzeczowo-finansowym powyżej 10% wartości w odniesieniu do wymiaru, z którego środki grantu są przesuwane, do wymiaru na które środki grantu mają być przesunięte. W tej sytuacji OP musi wystąpić do Realizatora projektu z pisemnym wnioskiem (załącznik nr 9.4.3 do regulaminu) o wyrażenie zgody na zmianę harmonogramu rzeczowo-finansowego. Przesunięcie wymaga aktualizacji harmonogramu rzeczowo-finansowego.
Kwestie związane ze zmianami w harmonogramie rzeczowo- finansowym szerzej opisane są w §17 umowy powierzenia grantu.
20. Czy można rozliczyć w grancie wynagrodzenie pracownika zatrudnionego jako księgowy, który będzie rozliczał grant❓
📣 Odpowiedź:
Nie, ze środków grantu nie można realizować wydatków na rzecz obsługi finansowo-księgowej, zarządzania, promocji, administrowania przedsięwzięcia, sprawozdawczości w zakresie postępu rzeczowo-finansowego, a także materiałów biurowych przeznaczonych do obsługi administracyjnej.
21. Czy w przypadku zespołów szkolno-przedszkolnych i zespołów szkół we wstępnym wniosku o powierzenie grantu wpisujemy liczbę wszystkich uczniów ze SPE w zespole❓
📣 Odpowiedź:
Nie. Wpisujemy tylko liczbę uczniów ze SPE posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, uczęszczających do szkoły podstawowej.
22. W zespole szkolno-przedszkolnym zatrudniony jest psycholog i logopeda na pełen etat, mają pod opieką uczniów całego zespołu. Jak liczyć zaangażowanie tego personelu❓
📣 Odpowiedź:
Zaangażowanie specjalistów zatrudnionych w zespole określa arkusz organizacyjny i jego szczegółowe zapisy w podziale na zaangażowanie specjalistów w pracę w przedszkolu i szkole. W ocenie zasobów (autodiagnoza) należy rozgraniczyć takie zatrudnienie. PROJEKT DOTYCZY TYLKO SZKOŁY PODSTAWOWEJ. Zgodnie z Modelem dostępnej szkoły, na poziomie podstawowym szkoła powinna zapewnić minimum 2 etaty specjalistów na 400 uczniów.
23. W jakim wymiarze etatu należy zatrudnić przy realizacji przedsięwzięcia osobę z niepełnosprawnością? Czy może to być osoba oddelegowana do wykonywania tych obowiązków w ramach dotychczasowego zatrudnienia❓
📣 Odpowiedź:
Osobę z niepełnosprawnością należy zatrudnić w przypadku gdy organ prowadzący chce otrzymać dodatkowe 3 pkt premiujące. Taka osoba może być zatrudniona na podstawie stosunku pracy w wymiarze ½ etatu lub na podstawie umowy cywilnoprawnej w liczbie godzin odpowiadającej ½ etatu. Nie można oddelegować dotychczasowego pracownika do realizacji przedsięwzięcia.
24. Gdzie znajdę informację czy OP uczestniczy lub uczestniczył w Monitoringu Konwencji ONZ o ON w ramach działania 2.6 PO WER❓
📣 Odpowiedź:
Lista podmiotów, które brały udział w realizacji projektu „Monitoring działań jednostek administracji rządowej i samorządowej pod katem realizacji praw osób z niepełnosprawnościami” zamieszczona jest na stronie internetowej w zakładce „Regulamin”.
25. W jaki sposób należy potwierdzić kryteria premiujące❓
📣 Odpowiedź:
W przypadku dwóch kryteriów: Co najmniej jedna zgłoszona szkoła zlokalizowana jest na obszarze objętym rządowym programem o charakterze terytorialnym, wynikającym z projektu Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju lub uzgodnionym w kontrakcie terytorialnym i OP uczestniczy lub uczestniczył w Monitoringu Konwencji ONZ o ON w ramach działania 2.6 PO WER, Realizator projektu sam zweryfikuje ich poprawność w oparciu o dokumenty pn. Obszary objęte rządowym programem o charakterze terytorialnym, wynikającym z projektu Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju lub uzgodnionym w kontrakcie terytorialnym i Lista podmiotów biorących udział w realizacji projektu monitoringu Konwencji ONZ o prawach ON znajdujące się w zakładce „Regulamin”. Natomiast w przypadku trzeciego kryterium pn. OP zatrudni przy realizacji przedsięwzięcia osobę z niepełnosprawnością, na jego potwierdzenie OP przesyła razem z wnioskiem i wymaganymi załącznikami, dodatkowo deklarację zatrudnienia przy realizacji przedsięwzięcia osobę z niepełnosprawnością.
26. Czy jeżeli szkoła nie spełnia wszystkich standardów z poziomu podstawowego, może zadeklarować we wniosku realizację danego standardu łącznie na poziomie podstawowym i średnim❓
📣 Odpowiedź:
Jeśli szkoła realizując standard z poziomu podstawowego, będzie chciała przy okazji spełnić wymagania (wszystkie lub wybrane) określone w danym standardzie na poziomie średnim, Realizator projektu zaakceptuje dane rozwiązanie pod warunkiem, że zaleci to audyt lub wykonanie tego działania będzie uzasadnione ekonomicznie tzn. spełnienie łącznie standardu na obydwu poziomach (lub wybranych wymagań z poziomu wyższego) będzie korzystniejsze pod względem finansowym aniżeli wykonanie go w osobnych, oddzielonych czasowo działaniach. Realizacja powyższego zadnia jest możliwa przy jednoczesnym zadeklarowaniu osiągnięcia 100% poziomu podstawowego w co najmniej jednej szkole oraz 60% poziomu podstawowego w kolejnych zgłoszonych przez OP szkołach.
27. W obszarze organizacyjnym na poziomie podstawowym, w standardzie zatrudnienia specjalistów jest zapis: „Szkoła zapewnia minimum 2 etaty specjalistów (psycholog, pedagog specjalny, logopeda itp.) na 400 uczniów”. Czy musimy zatrudnić np. logopedę na pełny etat❓
📣 Odpowiedź:
Nie, suma etatów zatrudnionych specjalistów w danej szkole ma dać łącznie 2 etaty na 400 uczniów (np. ½ etatu psycholog, ½ etatu pedagog specjalny, 1 etat logopeda itp.).
28. Czy regulamin i dokumenty rekrutacyjne każdego z dwóch operatorów są takie same❓
📣 Odpowiedź:
Nie. Przed złożeniem wniosku proszę się zapoznać z dokumentami zamieszczonymi na stronie operatora, u którego chcemy ubiegać się o przyznanie grantu.
29. Czy do liczby uczniów ze SPE wliczamy uczniów tylko z orzeczeniami, czy również z opiniami❓
📣 Odpowiedź:
Wliczamy tylko i wyłącznie uczniów posiadających orzeczenia, zgodnie z informacją zgłoszoną w SIO (Systemie Informacji Oświatowej).
30. Szkoła podstawowa prowadzona przez OP zlokalizowana jest w dwóch różnych budynkach: w jednym budynku są prowadzone zajęcia dla uczniów klas I-III, a w drugim dla uczniów klas IV-VIII. Jak należy uzupełnić formularz samooceny❓
📣 Odpowiedź:
W sytuacji, gdy dana SzP zlokalizowana jest w kilku budynkach, należy przeprowadzić samoocenę w tym budynku, w którym będzie realizowana większa część działań poprawiających dostępność-wydatkowanie grantu. W przypadku, gdy w drugim budynku znajduje się sala gimnastyczna, świetlica, biblioteka, gabinet specjalistyczny bądź stołówka należy przeprowadzić ocenę tych pomieszczeń w formularzu samooceny pod warunkiem spełnienia na koniec realizacji przedsięwzięcia standardów obligatoryjnych tj. standardy dostępności dojścia do obiektów oświatowych, dostępności wejść do budynku oraz dostępności komunikacji pionowej.
31. Organ prowadzi zespół szkół: szkołę podstawową dla uczniów klas IV-VIII i przedszkole w jednym budynku w jednej gminie, natomiast filię szkoły podstawowej dla uczniów klas I-III w tej samej gminie, ale w innej miejscowości to czy do projektu zgłasza szkołę jako jedną czy zgłasza dwie odrębne szkoły❓
📣 Odpowiedź:
Jeżeli szkoły mają swoją siedzibę w różnych miejscowościach, to w pierwszej kolejności należy sprawdzić NIP, REGON i statut. Jeżeli NIP i REGON są takie same, wówczas uzupełniając formularz samooceny należy traktować je jako jedną szkołę w dwóch placówkach.
32. W formularzu samooceny, w obszarze architektonicznym w standardzie dostępności budynku głównego, wymagania obligatoryjne dotyczą głównego wejścia do budynku. Jakie odpowiedzi należy zaznaczyć w tym standardzie, jeżeli główne wejście nie spełnia wymagań, ale w szkole jest inne wejście dostosowane do potrzeb OzN❓
📣 Odpowiedź:
W Modelu jest zapis „Przynajmniej jedno z wejść do szkoły, jest dostosowane do potrzeb OzN (…)”. W takiej sytuacji, w formularzu samooceny w arkuszu II: Obszar architektoniczny, w standardzie dostępności wejścia do budynku, w wymaganych obligatoryjnych należy zaznaczyć odpowiedź „NIE”, natomiast w arkuszu IV w części II: Deklaracja standardów i szacowany budżet poziom podstawowy ze względu na fakt, że jest to jeden ze standardów obligatoryjnych automatycznie została zaznaczona odpowiedź „TAK”. OP nie musi dostosowywać wejścia głównego i wydatkować środki własne lub z grantu (deklarowana kwota wynosi 0,00 zł), z uwagi na dostosowanie innego wejścia, które spełnia wymagania zgodnie z Modelem, mimo że nie jest wejściem głównym.
33. W Modelu Dostępnej Szkoły jest mowa o ciągach pieszych, które zapewniają samodzielność poruszania się osobom z ograniczoną mobilnością i percepcją. Ten ciąg to trasa wolna od przeszkód o szerokości min. 1.8m, z równą nawierzchnią, poprawnie oświetloną. W przypadku jednej ze szkół, miejsce to znajduje się na terenie placu szkolnego, w pobliżu głównego wejścia do szkoły. Jest to szkoła wiejska, z dużym placem szkolnym, gdzie osoba niepełnosprawna może być dowieziona praktycznie pod główne wejście do szkoły, na miejsce postojowe dla osób niepełnosprawnych. Od tego miejsca do wejścia do szkoły prowadzi szeroki, równy chodnik.
Czy w standardzie dojścia do obiektów oświatowych, trasa może być wyznaczona od miejsca postojowego dla osób niepełnosprawnych❓
📣 Odpowiedź:
Droga wolna od przeszkód na dojściu do szkoły to droga przeznaczona dla wszystkich użytkowników, nie tylko uczniów niepełnosprawnych ruchowo przywożonych samochodami, ale także dla matek odprowadzających dzieci do szkoły prowadzących wózki z ich młodszym rodzeństwem, dla babci chodzącej o lasce odbierającej wnuczka, osoby niewidomej poruszającej się o lasce a mieszkającej w okolicy i wielu innych osób. Dojście to ma służyć im wszystkim. W MDS przez dostępne dojście do szkoły rozumiemy przestrzeń od wejścia na teren szkoły do wejścia do budynku. Zatem zapewnienie dojścia spełniającego wymogi jedynie od miejsca parkingowego nie będzie spełniało standardu.
Jako rozwiązanie zgodne z projektowaniem uniwersalnym jest uznawane dojście spełniające wymogi prowadzące od najbliższego przystanku komunikacji zbiorowej do drzwi szkoły – z przyczyn oczywistych takie rozwiązanie przekracza zakres projektu DS.
34. W obszarze architektonicznym w standardzie dostępności komunikacji pionowej, określone jest na poziomie podstawowym, że balustrada ma mieć wysokość 110cm i otwory pomiędzy elementami nie większe niż 12cm. Balustrady w jednej szkole mają po 118cm, otwory pomiędzy elementami spełniają wymagania. Czy standard zostanie uznany za spełniony, jeżeli zamontuję poręcz z drugiej strony schodów zgodnie z wymogami❓
📣 Odpowiedź:
Dla prawidłowego zrozumienia tego zagadnienia istotne jest rozróżnienie pojęć poręczy, balustrady i pochwytu. Wytyczne dotyczące balustrady (110 cm i 12 cm) to wytyczne z zakresu bezpieczeństwa użytkowania i należy je traktować jako minimalne (minimum 110 cm wysokości balustrady) i maksymalne (maksymalnie 12 cm szerokości otworu) – chodzi o to aby żaden użytkownik nie wypadł przez balustradę. Aby schody zostały uznane za dostępne na poziomie średnim muszą mieć zamontowane poręcze po obu stronach schodów na wysokości 75-90 cm. Oznacza to że aby standard był spełniony do istniejącej balustrady oraz po drugiej stronie schodów należy dodać poręcz na odpowiedniej wysokości. Poręcze nie mogą zmniejszać światła schodów poniżej 120 cm szerokości.
35. Jedna ze szkół, którą zgłosiliśmy w projekcie, znajduje się w dwóch budynkach. Czy wszystkie zadeklarowane standardy musimy koniecznie spełnić w obydwóch szkołach? Czy jest możliwość negocjacji w tym obszarze❓
📣 Odpowiedź:
Wszystkie zadeklarowane przez Państwa standardy muszą zostać osiągnięte w jednym z budynków szkoły w którym zaplanowano działania. W drugim budynku szkoły należy osiągnąć obowiązkowe standardy dostępności w obszarze architektonicznym tj: dojścia do obiektów oświatowych, wejść do budynku i komunikacji pionowej – poprzez dostęp do np. schodołazu).