Logo RARR i EU
24102022-2

 

 

Projekt „IDES”

Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. 1 grudnia 2019 r. przystąpiła do realizacji projektu „Introduction Of Dual Education System And Identification Of Its Quality” (Wprowadzenie systemu kształcenia dualnego oraz określenie jego jakości) realizowanego w ramach Programu Erasmus+.

 

Wyzwania projektu:

Problemy związane z niewłaściwie wyważoną ścieżką kształcenia akademickiego i kształcenia zawodowego. W krajach uczestniczących w projekcie istnieje wyraźna rozbieżność pomiędzy systemami edukacji a obecnymi wymaganiami rynku pracy. Powoduje to wysokie bezrobocie wśród młodzieży:
na dzisiejszym rynku pracy co szósty młody Europejczyk nie może znaleźć pracy.

 

Dwie najważniejsze przeszkody:

1.Brak świadomości wśród potencjalnych uczniów kształcenia i szkolenia zawodowego na temat korzyści płynących z systemu kształcenia dualnego.

2.Środowisko legislacyjne.

 

Zaciskanie połączenia „szkoła – miejsce pracy” jako kluczowy czynnik poprawy sytuacji bezrobocia wśród młodych Europejczyków.

 

System kształcenia dualnego łączy w jednym kursie praktyki zawodowe w przedsiębiorstwie
i kształcenie zawodowe w szkole zawodowej.

Kształcenie zawodowe ma na celu zagwarantowanie, że przeszkoleni w ten sposób młodzi pracownicy posiadają umiejętności związane z wykonywaną pracą. Umiejętności te sprawiają, że osoby te są natychmiast przydatne dla  przedsiębiorstw. Obecnie, w obliczu problemów z bezrobociem dobrą polityką może być upewnienie się, że system edukacji gwarantuje zdobycie najbardziej potrzebnych umiejętności na rynku pracy.

 

Cele projektu:

wzmocnienie kluczowych kompetencji praktycznych i umiejętności osób młodych podczas nauki
w średnich szkołach zawodowych (instytucjach kształcenia i szkolenia zawodowego), a także po ich ukończeniu tak, aby byli oni bardziej konkurencyjni i lepiej przygotowani do wejścia na rynek pracy. Pozwoli to na lepsze wykorzystanie lokalnych zasobów ludzkich, zwiększenie rozwoju gospodarczego obszarów wiejskich oraz zapobieganie tzw. drenażowi mózgów.

 

Grupy docelowe:

  • Osoby zarządzające instytucjami kształcenia zawodowego.
  • Uczniowie ostatnich klas szkół podstawowych.
  • Instruktorzy, nauczyciele szkół zawodowych.

 

Działania w projekcie i ich wyniki:

 

„Analiza porównawcza systemu kształcenia dualnego w krajach zaangażowanych

w realizację projektu oraz specyficzne dla każdego kraju zalecenia dla decydentów”.

 

Litwa, Polska, Słowacja i Słowenia mają podobną historię systemów edukacji i w rezultacie podobne problemy. Porównanie systemów edukacji oraz pozyskanie opinii zainteresowanych stron będzie stanowiło źródło zaleceń dotyczących poprawy wszystkich aspektów wpływających na środowisko kształcenia i szkolenia zawodowego oraz kształcenia dualnego.

 

„Plan komunikacji i narzędzia komunikacji”.

 

Plan komunikacji będzie skierowany do potencjalnych uczniów szkół kształcenia i szkolenia zawodowego oraz do przedsiębiorstw zainteresowanych przystąpieniem do systemu kształcenia dualnego. Narzędzia komunikacji – opracowane zostaną filmy video z dobrymi praktykami dotyczącymi funkcjonowania systemu kształcenia dualnego w każdym kraju partnerskim oraz Broszura promocyjna dotycząca specyfiki systemu kształcenia dualnego w poszczególnych krajach biorących udział
w projekcie wraz z praktycznymi przykładami.

 

Partnerstwo:

 

Partner wiodący: Samorząd Regionu Koszyce (SK)

PARTNER 1: RARR S.A. – Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. (PL)

PARTNER  2: GZS – Słoweńska Izba Handlowo-Przemysłowa (SL)

PARTNER 3: VISC – Narodowe Centrum Edukacji (LV)

PARTNER 4: ARR – Agencja Wsparcia Rozwoju Regionalnego Koszyce (SK)

 

Okres trwania projektu:

01.12.2019 – 30.11.2021

 

NEWS 1 – 01.12.2020

W dniu 21.10.2020 roku w ramach projektu „IDES” odbyło się spotkanie online, w którym wzięli udział partnerzy projektu z Litwy, Słowenii, Słowacji oraz Polski.

Celem spotkania było omówienie bieżących spraw związanych z realizacją projektu oraz zmian wynikających z czasu jego wydłużenia spowodowanych pandemią COVID 19.

Podczas spotkania ustalono sposób przeprowadzania ankiet wśród grup docelowych, sposoby realizacji video z dobrymi praktykami dotyczącymi funkcjonowania systemu kształcenia dualnego w każdym kraju partnerskim, a także przedstawiono propozycję broszury promocyjnej dotyczącej specyfiki systemu kształcenia dualnego w poszczególnych krajach, które biorą udział w projekcie. Każdy z partnerów w ramach prezentacji miał możliwość przedstawienia stopnia realizacji zadań, za które jest odpowiedzialny.

Spotkanie zakończyło się ustaleniem priorytetów oraz planu działania na kolejne miesiące.

NEWS 2 – 05.01.2021

Jako partner projektu IDES,  którego celem jest  wzmocnienie kluczowych kompetencji praktycznych i umiejętności osób młodych podczas nauki w średnich szkołach zawodowych (instytucjach kształcenia i szkolenia zawodowego), a także po ich ukończeniu tak, aby byli oni bardziej konkurencyjni i lepiej przygotowani do wejścia na rynek pracy RARR S.A. rozpoczęła pracę nad opracowywaniem ankiet dla:

  • Instytucji kształcenia zawodowego.
  • Uczniów ostatnich klas szkół podstawowych.
  • Instruktorów, nauczycieli szkół zawodowych.
  • Rodziców.
  • Przedsiębiorstw, które mogą przystąpić do dualnego systemu nauczania.

Ze względu na pandemię COVID 19 partnerzy projektu zdecydowali, że najlepszą formą ankiet, będzie forma on-line.

 

NEWS 3 – 12.02.2021

Pomimo pandemii COVID 19, prace w ramach projektu IDES postępują zgodnie z ustalonym harmonogramem. Każdy z krajów partnerskich pomyślnie realizuje zadnia, za które jest odpowiedzialny.

Warto zatem przypomnieć jakie są działania w projekcie i ich wyniki:

  • „Analiza porównawcza systemu kształcenia dualnego w krajach zaangażowanych w realizację projektu oraz specyficzne dla każdego kraju zalecenia dla decydentów.
  • Plan komunikacji, który skierowany będzie do potencjalnych uczniów szkół kształcenia i szkolenia zawodowego oraz do przedsiębiorstw zainteresowanych przystąpieniem do systemu kształcenia dualnego.
  • Narzędzia komunikacji – opracowane zostaną filmy video, ukazujące dobre praktyki nauczania dualnego funkcjonującego w każdym kraju partnerskim.
  • Broszura promocyjna dotycząca specyfiki systemu kształcenia dualnego w poszczególnych krajach biorących udział w projekcie.

 

NEWS 4 – 01.04.2021

Rozpoczęto przygotowania do zabierania danych wśród grup docelowych tj.:

  • Instytucji kształcenia zawodowego.
  • Uczniów ostatnich klas szkół podstawowych.
  • Instruktorów, nauczycieli szkół zawodowych.
  • Rodziców.
  • Przedsiębiorstw, które mogą przystąpić do dualnego systemu nauczania.

Dane zostaną zebrane za pomocą ankiety, która będzie miała formę on-line.

Opracowano zaproszenie w języku polskim oraz angielskim.

Wkrótce więcej informacji!

 

NEWS 5 – 18.05.2021

Zachęcamy Państwa do przeczytania artykułu naukowego „Kształcenie dualne jako sposób naprawiania edukacji zawodowej”, której autorem jest Pan Czesław Plewka.

Artykuł w ciekawy sposób ukazuje system kształcenia zawodowego w Polsce z przełomu XX i XXI wieku, a także przedstawia na czym polega dualny system kształcenia zawodowego.

Link do artykułu znajduje się poniżej:

https://www.zpsb.pl/gryfice/wp-content/uploads/sites/2/2021/04/Czeslaw-Plewka.pdf?x71471

 

NEWS 6 – LIPIEC

Rozpoczęto działania związane z tworzeniem Planu komunikacji, który będzie skierowany do potencjalnych uczniów szkół kształcenia i szkolenia zawodowego oraz do przedsiębiorstw zainteresowanych przystąpieniem do systemu kształcenia dualnego. W Planie komunikacji poruszone zostaną następujące zagadnienia:

cele planu komunikacji

– grupy docelowe

– strategie dotarcia do grup docelowych

– narzędzia komunikacji: ulotka, broszura, video, strona internetowa

– planowanie i monitoring skuteczności działań.

Efekty pracy przedstawione zostaną w 2022 roku.

 

NEWS 7 – SIERPIEŃ

Zakończono zabierania danych wśród grup docelowych tj.:

  • Instytucji kształcenia zawodowego.
  • Uczniów ostatnich klas szkół podstawowych.
  • Instruktorów, nauczycieli szkół zawodowych.
  • Rodziców.
  • Przedsiębiorstw, które mogą przystąpić do dualnego systemu nauczania.

Ankiety przeprowadzono w formie online. Działania były prowadzone równolegle przez Partnerów projektu na Słowacji, Łotwie i na Słowenii.

 

NEWS 8 – WRZESIEŃ

Mamy to! W ramach projektu IDES rozpoczęto współpracę z trzema szkołami zawodowymi z Rzeszowa. Współpraca ma na celu stworzenie video z dobrymi praktykami dotyczącymi funkcjonowania systemu kształcenia dualnego. Szkoły, które zaangażowały się w tworzenie video:

  • Zespołu Szkół Samochodowych w Rzeszowie
  • Zespół Szkół Gospodarczych im. Mikołaja Spytka Ligęzy w Rzeszowie
  • Zespół Szkół Elektronicznych w Rzeszowie

 

Dziękujemy za współpracę, efekty wkrótce.

 

NEWS 9 – PAŹDZIERNIK

W dniach 19-21.10.2021 rok w ramach projektu IDES odbył się trening pn. „Training on dual education in the sector of Metal industry and machinery building and company’s training programme for the apprentice”

Ze względu na panującą pandemię COVID 19, trening odbył się w formie online.

 

NEWS 10 – LISTOPAD

Zachęcamy Państwa do przeczytania artykułu naukowego „Kształcenie zawodowe w Polsce – przemiany, organizacja, efekty”, której autorami są Elżbieta Drogosz-Zabłocka, Jędrzej Stasiowski.

 

W rozdziale przedstawiono przemiany zachodzące w kształceniu zawodowym w Polsce w okresie od zakończenia II wojny światowej do chwili obecnej.

 

Link do artykułu znajduje się poniżej:

https://www.frse.org.pl/storage/brepo/panel_repo_files/2021/05/28/0uboiv/wyksztalcenie-zawodowe-srodek-2020-drogosz.pdf

 

NEWS 11 GRUDZIEŃ

W dniu 17.12.2020 roku w ramach projektu „IDES” odbyło się spotkanie online, w którym wzięli udział partnerzy projektu z łotwy, Słowenii, Słowacji oraz Polski.

Celem spotkania było omówienie bieżących spraw związanych z realizacją projektu oraz zmian wynikających z czasu jego wydłużenia spowodowanych pandemią COVID 19.

Podczas spotkania omówiono wyniki ankiet przeprowadzonych wśród wskazanych grup docelowych, etapy realizacji video ze szkołami, omówiono także wygląd broszury promocyjnej.  Każdy z partnerów w ramach prezentacji miał możliwość przedstawienia stopnia realizacji zadań, za które jest odpowiedzialny.

Spotkanie zakończyło się ustaleniem priorytetów oraz planu działania na kolejne miesiące.

 

NEWS 12 STYCZEŃ

Zapraszamy do udziału w międzynarodowym szkoleniu z projektu IDES z zakresu nauczania dualnego w sektorze rzemiosła, rolnictwa, produkcji żywności i połączenia ich z przedsiębiorczością społeczną.

 

Szkolenie w formule online odbędzie się w dniach 24 -26 stycznia br. w godzinach 9:00-13.45. Szkolenie będzie prowadzone przez Partnerów ze Słowacji – Agencję Rozwoju Regionalnego w Koszycach i Urząd Marszałkowski w Koszycach.

Zaplanowano szereg ciekawych wystąpień i prezentacji dobrych praktyk.

 

Zapraszamy.

NEWS 13 LUTY

Serdecznie zapraszamy na międzynarodową konferencję dotyczącą szkolnictwa zawodowego i systemu edukacji w Polsce, która odbędzie się w dniach 07.03.2022 – 09.2022. Podczas spotkania poruszone zostaną tematy związane z zakresu dobrych praktyk w edukacji dualnej czy współpracy na linii szkoła – przedsiębiorstwo.

Spotkanie odbędzie się w formie online w godzinach 9:00 – 13:30.

Zapraszamy.

NEWS 14 KWIECIEŃ

Zachęcamy Państwa do zapoznania się z publikacją „Kształcenie zawodowe i kwalifikacje w rzemiośle w kontekście zmieniających się potrzeb gospodarki i rynku pracy”.

W publikacją zostają poruszone zagadania związane m.in. z rolą szkolnictwa zawodowego na współczesnym rynku pracy czy miejsce dualnego systemu szkolenia w rzemiośle w dialogu społecznym.

Link do publikacji znajduje się poniżej:

https://zrp.pl/wp-content/uploads/2021/01/OSTATECZNA_Rzemioslo_29-12.pdf

 

“Ulotka projektu” (IDES_leaflet_PL)

“Strona internetowa projektu” (http://www.arr.sk/?projekty&gid=29/en)

Facebook: www.facebook.com/idesproject/

 

Wypracowane rezultaty projektu:

 

Program: Erasmus+ Kształcenie i szkolenia zawodowe (Działanie: KA202 – Strategic Partnerships for vocational education and training).

Wsparcie Komisji Europejskiej dla produkcji tej publikacji nie stanowi poparcia dla treści, które odzwierciedlają jedynie poglądy autorów, a Komisja nie może zostać pociągnięta do odpowiedzialności za jakiekolwiek wykorzystanie informacji w niej zawartych.

 

The European Commission’s support for the production of this publication does not constitute an endorsement of the contents, which reflect the views only of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.