Projekt „IDES”
Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. 1 grudnia 2019 r. przystąpiła do realizacji projektu „Introduction Of Dual Education System And Identification Of Its Quality” (Wprowadzenie systemu kształcenia dualnego oraz określenie jego jakości) realizowanego w ramach Programu Erasmus+.
Wyzwania projektu:
Problemy związane z niewłaściwie wyważoną ścieżką kształcenia akademickiego i kształcenia zawodowego. W krajach uczestniczących w projekcie istnieje wyraźna rozbieżność pomiędzy systemami edukacji a obecnymi wymaganiami rynku pracy. Powoduje to wysokie bezrobocie wśród młodzieży:
na dzisiejszym rynku pracy co szósty młody Europejczyk nie może znaleźć pracy.
Dwie najważniejsze przeszkody:
1.Brak świadomości wśród potencjalnych uczniów kształcenia i szkolenia zawodowego na temat korzyści płynących z systemu kształcenia dualnego.
2.Środowisko legislacyjne.
Zaciskanie połączenia „szkoła – miejsce pracy” jako kluczowy czynnik poprawy sytuacji bezrobocia wśród młodych Europejczyków.
System kształcenia dualnego łączy w jednym kursie praktyki zawodowe w przedsiębiorstwie
i kształcenie zawodowe w szkole zawodowej.
Kształcenie zawodowe ma na celu zagwarantowanie, że przeszkoleni w ten sposób młodzi pracownicy posiadają umiejętności związane z wykonywaną pracą. Umiejętności te sprawiają, że osoby te są natychmiast przydatne dla przedsiębiorstw. Obecnie, w obliczu problemów z bezrobociem dobrą polityką może być upewnienie się, że system edukacji gwarantuje zdobycie najbardziej potrzebnych umiejętności na rynku pracy.
Cele projektu:
wzmocnienie kluczowych kompetencji praktycznych i umiejętności osób młodych podczas nauki
w średnich szkołach zawodowych (instytucjach kształcenia i szkolenia zawodowego), a także po ich ukończeniu tak, aby byli oni bardziej konkurencyjni i lepiej przygotowani do wejścia na rynek pracy. Pozwoli to na lepsze wykorzystanie lokalnych zasobów ludzkich, zwiększenie rozwoju gospodarczego obszarów wiejskich oraz zapobieganie tzw. drenażowi mózgów.
Grupy docelowe:
Działania w projekcie i ich wyniki:
„Analiza porównawcza systemu kształcenia dualnego w krajach zaangażowanych
w realizację projektu oraz specyficzne dla każdego kraju zalecenia dla decydentów”.
Litwa, Polska, Słowacja i Słowenia mają podobną historię systemów edukacji i w rezultacie podobne problemy. Porównanie systemów edukacji oraz pozyskanie opinii zainteresowanych stron będzie stanowiło źródło zaleceń dotyczących poprawy wszystkich aspektów wpływających na środowisko kształcenia i szkolenia zawodowego oraz kształcenia dualnego.
„Plan komunikacji i narzędzia komunikacji”.
Plan komunikacji będzie skierowany do potencjalnych uczniów szkół kształcenia i szkolenia zawodowego oraz do przedsiębiorstw zainteresowanych przystąpieniem do systemu kształcenia dualnego. Narzędzia komunikacji – opracowane zostaną filmy video z dobrymi praktykami dotyczącymi funkcjonowania systemu kształcenia dualnego w każdym kraju partnerskim oraz Broszura promocyjna dotycząca specyfiki systemu kształcenia dualnego w poszczególnych krajach biorących udział
w projekcie wraz z praktycznymi przykładami.
Partnerstwo:
Partner wiodący: Samorząd Regionu Koszyce (SK)
PARTNER 1: RARR S.A. – Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. (PL)
PARTNER 2: GZS – Słoweńska Izba Handlowo-Przemysłowa (SL)
PARTNER 3: VISC – Narodowe Centrum Edukacji (LV)
PARTNER 4: ARR – Agencja Wsparcia Rozwoju Regionalnego Koszyce (SK)
Okres trwania projektu:
01.12.2019 – 30.11.2021
“Ulotka projektu” (IDES_leaflet_PL)
“Strona internetowa projektu” (http://www.arr.sk/?projekty&gid=29/en)
Facebook: www.facebook.com/idesproject/
Program: Erasmus+ Kształcenie i szkolenia zawodowe (Działanie: KA202 – Strategic Partnerships for vocational education and training).